Digitalisasi UMKM dalam Upaya Meningkatkan Penjualan UMKM di Desa Gundi

Authors

  • Lutfiana Maulida Institut Agama Islam Negeri Kudus
  • Riska Afifah Rahmawati Institut Agama Islam Negeri Kudus
  • Izzah Malikhatus Syarifah Institut Agama Islam Negeri Kudus
  • Angga Burhanudin Yahya Institut Agama Islam Negeri Kudus

DOI:

https://doi.org/10.62951/dinsos.v1i4.856

Keywords:

UMKM, Digitalization, QRIS, Digital Marketing

Abstract

The UMKM digitalization is carried out by utilizing digital technology to expand the marketing of UMKM products through digital marketing. The method used is the observation method by going directly to the UMKM location. The selected UMKMs in this service are UMKM Dua Putra and UMKM Tempe and Soy Milk. After conducting a survey and finding the problems faced by these UMKMs, this service carried out the development of UMKMs by making UMKM product brands and logos, making Google Maps, and making QRIS. The results and benefits obtained from this activity are first, branding UMKM products by giving the name “Tempe Ndeso” and making a logo so that it can increase consumer attractiveness and increase sales. Second, location placement on Google Maps for UMKMs so as to facilitate buyer access and increase visibility. Third, the implementation of the QRIS payment system at the Dua Putra UMKMs for an integrated digital payment system to facilitate transactions and increase payment efficiency.

References

Agustin, A., Putra, G. P. E., Pramesti, D. T., & Madiistriyatno, H. (2023). Strategi UMKM Dalam Menghadapi Digitalisasi. Oikos-Nomos: JURNAL KAJIAN EKONOMI DAN BISNIS, 16(1), 33–41.

Aushafina, N. H., & Wikartika, I. (2023). Pendampingan Digitalisasi Marketing Desa Kebondalem melalui Aplikasi Google Maps: Upaya Meningkatkan Pengembangan UMKM. Jurnal Pengabdian Nasional (JPN) Indonesia, 4(3), 477–483. https://doi.org/10.35870/jpni.v4i3.366

Endita, N. K. C., & Wirsa, I. N. (2023). Peningkatan Pemahaman QRIS Sebagai Pembayaran Digital Bagi Nasabah UMKM Bank BPD Bali Cabang Renon. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(4), 3551–3557. https://doi.org/.31949/jb.v4i4.6541

Fitriani, I. D., Pratama, A., Quthb, A. N., Fadhlurrahman, F., Dewi, S., Achmad, R., Hisyam, M., Dibba, R., & Mustika, S. T. (2024). Digitalisasi UMKM Sebagai Upaya Peningkatan Pemasaran Online di Desa Sindangpanon. BEMAS : Jurnal Bermasyarakat, 4(1), 391–398.

Hutagalung, J., Amrullah, Saniman, Maya, W. R., & Elfitriani. (2022). Digitalisasi Masjid Era Society 5.0 Menggunakan Teknologi QRIS Pada Kas Masjid Al-Muslimin. JCES (Journal of Character Education Society), 5(1), 151–160.

Ikerismawati, S., Sholiha, I., & Hardiyanti, S. (2023). Pendampingan Pemanfaatan Google Maps dan Whatsapp Bisnis Sebagai Media Digital Marketing Bagi UMKM di Kelurahan Sebani Kota Pasuruan. I-Com : Indonesian Community Journal, 3(3), 1294–1302.

Irianto, H., Viesta, A. Dela, Nugroho, A. T., Wahyuni, T., Prabowo, W. C., Hamid, I. N., Anufah, T. N., Permatasari, H. I., Salsabila, A., Sofyana, S., & Hardiyanti, F. Y. (2023). Digitalisasi UMKM sebagai Upaya Peningkatan Pemasaran dan Penjualan Online di Desa Tengklik. Journal of Cooperative, Small and Medium Enterprise Development, 1(2), 60. https://doi.org/10.20961/cosmed.v1i2.66865

Kadeni, & Srijani, N. (2024). Peran UMKM (Usaha Mikro Kecil Menegah) Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. Equilibrum, 8(2), 81–89. https://doi.org/10.52970/grdis.v4i1.516

Miftah, D., Suryani, A. W., Sukri, S. Al, & Mirawati. (2024). Digitalisasi UMKM Berbasis Pesantren Dalam Mendukung Akselerasi Fungsi Pemberdayaan Masyarakat (Issue June).

Oliviera, F. P., Evafgia M, G. B., Ketmoon, A., & Hildegardis Missa, A. B. B. (2023). Sosialisasi dan Digitalisasi Marketing UMKM Fersita Batako di Desa Baumataa, Kabupaten Kupang-NTT. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 4(1), 41–48.

Panjaitan, M. N., Maulidya, R., & Sianturi, R. D. (2024). Merintis Peluang Baru Menggembangkan Umkm Pedesaan Melalui Manajemen Retail. Jurnal Akuntansi, Manajemen Dan Ilmu Ekonomi (Jasmine), 4(3), 42–53.

Rahman, A. S. R., Canon, S., & Mahdalena. (2023). Optimalisasi Penerapan Sistem Pembayaran Digital Melalui QRIS Pada UMKM Kota Gorontalo. Jurnal Mirai Management, 8(2), 55–63. https://doi.org/10.37531/mirai.v8i2.4732

Rochadiani, T. H., Mandasari, R., Wulandari, I., & Jaklin, V. (2024). Digitalisasi UMKM Menuju Masyarakat Maju di Kampung Kalipaten. Society : Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 4(2), 149–156. https://doi.org/10.37802/society.v4i2.486

Simanjuntak, G. Y., Aisyah, S., & Rizqi, A. (2024). Pendampingan GMAPS dan QRIS Sebagai Media Digitalisasi UMKM Desa Tempurejo Kabupaten Jember. Al-Khidmah : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 193–202.

Waruk, D. I. D., Teknologi, I., & Dahlan, A. (2023). Penerapan Digital Marketing Sebagai Upaya. 1(2), 10082–10087.

Downloads

Published

2024-12-07

How to Cite

Lutfiana Maulida, Riska Afifah Rahmawati, Izzah Malikhatus Syarifah, & Angga Burhanudin Yahya. (2024). Digitalisasi UMKM dalam Upaya Meningkatkan Penjualan UMKM di Desa Gundi . Dinamika Sosial : Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Transformasi Kesejahteraan, 1(4), 112–119. https://doi.org/10.62951/dinsos.v1i4.856

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.